Aardrijkskunde

Koos Kuiper

Koos Kuiper is als neerlandicus al bijna 25 jaar zeer gewaardeerd in dienst bij Studiecentrum Haren.

Koos geniet met volle teugen als het 'boven' in de studiezaal vol is en er hard wordt gewerkt: 'Het is dan stil, je hoort weinig beweging en het 'zindert' alsof je in een concertzaal zit bij een prachtige uitvoering. In dit instituut zit een drive, er zit pit in. Niemand kan zich eraan ont­trek­­ken om hard aan het werk te gaan.' Als hij zelf persoonlijk begeleidt, als brandweerman, zoals hij zelf zo mooi zegt, dan blijft hij voor een korte uitleg 'boven' of gaat voor een uitge­breide uitleg naar één van de individuele studiezaaltjes beneden.

Koos ziet Studie als een variant op de dorpsschool van vroeger. Weinig leerlingen, iedereen kent elkaar, iedereen voelt zich onderdeel van het geheel. Dit in tegenstelling tot de grote, mas­­sale scholengemeenschappen. In de tijd dat leerlingen bij Studie zitten, groeien ze niet al­leen fysiek, maar maken ook hun puberteit door. Hoewel de leerlingen veranderen, is de sfeer al die jaren bij Studiecentrum Haren hetzelfde gebleven. Als neerlandicus noemt hij dit autoritair empathisch: geen gepamper, maar wel een goede sfeer. De leiding, hun aansturing, de wijze waarop ze tussen de leerlingen de onderlinge omgang stimuleren, strijken alle rim­pels weg....

Vincent van Elburg

Vincent van Elburg is zowel in Duits als Geschiedenis cum laude afgestudeerd. Hij was in nog veel meer vakken goed, maar deze 2 vakken hadden van jongs af aan zijn passie: Vincent is opgegroeid met geschiedenisboeken, Duitse crimi's, ging in Duitsland op vakantie en heeft interesse in de Duitse geschiedenis.

In de 7 jaren dat hij nu al voor Studie werkt, heeft hij per vak zijn eigen dossier met extra materiaal, oefentoetsen, schema's en je kunt het zo gek niet bedenken aangemaakt.

Hij weet van alle gebruikte Duitse metho­des de plus- en minpunten. Hoewel er een groot ver­schil is tussen de scholen hoe ze grammatica aanbieden, kan Vincent vanuit zijn dossier de methode toespitsen op de behoefte van de leerling: welke redenatie heeft de leerling voor het gegeven antwoord gevolgd? Hij neemt in tegenstelling tot op school wel tijd voor begrijpend lezen: oftewel welke van de 2 multiple choice antwoorden vallen af en welke van de 2 is nu echt het goede antwoord??!

Voor geschiedenis controleert Vincent van de leerlingen de werkboeken en overhoort hij of de bijbehorende teksten goed bekend zijn. 'Meneer Vincent' kiest graag een individuele aanpak per leerling. Hij hoort bijvoorbeeld van leerlingen dat deze slecht in geschiedenis zijn, maar ont­dekt dat ze moeite hebben met het lezen van een tekst: wat is relevant, welke verbanden be­staan er, hoe kunnen ze kritisch kijken (cartoons), kortom een combinatie van kennis en vaar­digheden. En juist die individuele aanpak per leerling kan hij bij Studie bieden.

Studiecentrum Haren is één van de weinige huiswerkinstituten, een vakdocent de mogelijkheid bie­dt individuele begeleiding (1-op-1) aan leerlingen in een aparte studiezaal te geven. Zo zie je de ontwikkeling per leerling. Hij of zij bloeit zichtbaar op, haalt hogere cijfers en wordt steeds enthousiaster voor een vak.

De sfeer op Studie is erg goed (zeg streng, rechtvaardig, vriendelijk), er is een grapje op z'n tijd, maar als er gewerkt moet worden, gebeurt dit ook....