Filosofie

Koos Kuiper

Koos Kuiper is als neerlandicus al bijna 25 jaar zeer gewaardeerd in dienst bij Studiecentrum Haren.

Koos geniet met volle teugen als het 'boven' in de studiezaal vol is en er hard wordt gewerkt: 'Het is dan stil, je hoort weinig beweging en het 'zindert' alsof je in een concertzaal zit bij een prachtige uitvoering. In dit instituut zit een drive, er zit pit in. Niemand kan zich eraan ont­trek­­ken om hard aan het werk te gaan.' Als hij zelf persoonlijk begeleidt, als brandweerman, zoals hij zelf zo mooi zegt, dan blijft hij voor een korte uitleg 'boven' of gaat voor een uitge­breide uitleg naar één van de individuele studiezaaltjes beneden.

Koos ziet Studie als een variant op de dorpsschool van vroeger. Weinig leerlingen, iedereen kent elkaar, iedereen voelt zich onderdeel van het geheel. Dit in tegenstelling tot de grote, mas­­sale scholengemeenschappen. In de tijd dat leerlingen bij Studie zitten, groeien ze niet al­leen fysiek, maar maken ook hun puberteit door. Hoewel de leerlingen veranderen, is de sfeer al die jaren bij Studiecentrum Haren hetzelfde gebleven. Als neerlandicus noemt hij dit autoritair empathisch: geen gepamper, maar wel een goede sfeer. De leiding, hun aansturing, de wijze waarop ze tussen de leerlingen de onderlinge omgang stimuleren, strijken alle rim­pels weg....

Daphne van Abswoude

Als student gewerkt bij huiswerkinstituut in Leiden en Examentraining Scheikunde gegeven. Daphne helpt leerlingen graag met school en hun ontwikkeling. Vanuit deze ervaring heeft ze besloten om docente te worden, ze studeert nu Latijn en Grieks in Groningen.

In vergelijking met de Examentraining in 3 dagen, vindt Daphne het een verademing dat ze bij Studie langere tijd een leerling individueel 1-op-1 kan begeleiden. Zo krijg je als docent het gevoel dat je er echt bent voor leerlingen.

Daphne vindt het stimulerend om te zien hoe leerlingen in kleine groepjes werken. Als ze onder haar leiding in staat zijn om elkaar uitleg te geven en waar nodig aan te vullen of te verbeteren, dan is dit voor sommige leerlingen soms functioneler dan individuele bijles. En ze vinden het zelf ook vaak heel leuk.

Per leerling verschilt zo de aanpak, individueel of groepsgewijs, Daphne heeft veel vrijheid om hiermee te variëren.

Op Studie is een goede sfeer, alle klassen lopen door elkaar heen, begroeten elkaar, kennen elkaar. Zo oefende een leerling een rijtje Latijn. Een hele jonge Scheikunde leerling luisterde mee en vroeg vol ontzag of dit Scheikunde was voor de examenklas.....